Sebab Turunnya Bala Allah

Posted by Zuhdi Farhan On Saturday, March 17, 2012 0 comments


  1. Apabila harta negara hanya berlegar-legar pada orang tertentu sahaja
  2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber mengaut keuntungan
  3. Apabila zakat dijadikan hutang
  4. Apabila suami memperturutkan kehendak isteri
  5. Apabila anak derhaka kepada ibunya sedangkan dia berbuat baik kepada rakannya
  6. Apabila anak menjauhkan diri dari bapanya
  7. Apabila suara ditinggikan di dalam masjid
  8. Apabila ketua sesuatu kaum itu dilantik dari kalangan orang yang terhina dalam kalangan mereka
  9. Apabila seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya
  10. Apabila arak diminum di merata tempat
  11. Apabila kain sutera dipakai oleh ramai kaum lelaki
  12. Apabila artis disanjung-sanjung dan menjadi pujaan
  13. Apabila muzik banyak dimainkan
  14. Apabila generasi akhir umat ini menghina ( menyalahkan ) generasi pertama (sahabat ).
(maksud hadith riwayat at-Tirmizi)

♔ Khianat, Sabotaj Semakin Menular ♔

Posted by Zuhdi Farhan On Sunday, March 11, 2012 0 comments

Assalamualaikum


entry kali ni aku nak story sikit pasal politik. dah lama tak buat entry pasal politik ni. tapi ni bukan politik kepartian la. ni pasal politik kampus. standard la kan, aku seorang mahasiswa. HAHAH






gambar2 tu semua adalah banner, banting, poster & logo SRC Carnival di universiti aku. ( SRC = Students Representative Council ). korang semua nampak tak benda2 pelik dalam gambar tu? 


semua dah maklum yang universiti aku ni SRC terdiri drpd wakil2 pro-M. tapi aku taknak cerita pasal pro-M, pro-A atau pro-J. haa, pro-J ni baru wujud. dia muncul sama timeline dia dgn JATI 21. konon2 third force, silent majority. gambar pun bertopeng je ( baca : takut nak dedah identiti ).


so berdasarkan gambar2 tu, dapat la disimpulkan bahawa anasir2 khianat, sabotaj dah mula menular dalam kampus. ni simptom2 politik jahat, politik fitnah, politik samseng yg dah ada kat luar sana tu la. ada golongan2 tertentu yang cuba nak semai & cambahkan budaya politik tak sihat ni ke dalam kampus. 


kononnya nak menzahirkan perasaan tak puas hati, benci & meluat kpd saf pimpinan SRC 2010/2011 padahal tenure kali ini lah diakui ramai warga universiti - kalau bukan yg terbaik pun - antara yg terbaik. aku tak rasa yg buat benda2 khianat ni orang luar. dan aku jugak seboleh-bolehnya tak nak percaya yg perkara ni dilakukan oleh mahasiswa yg kononnya berfikiran matang.


kalau ada rasa tak puas hati, bersemuka la. guna saluran yg betul utk nhyatakan pendapat. ni bukan gaya mahasiswa yg cerdik. ni pun bukan gaya anak jantan. selalunya orang yg baling batu tapi sembunyi tangan ni orang yg pengecut, dayus. orang utara cakap, 'takdak teloq'. HAHAH


tenure 2010/2011 has been officially disbanded. the exact date of PRK still in the shade. so nak tgk la lepas ni sape2 yg pegang SRC tu performance dia mcm mana. kalau pun tak buleh jadi sebaik tenure yg lepas, at least kena buat sehabis baik la. aku jugak teringin nak tgk orang2 yg kalut meng'condemn' failures SRC 2010/2011, mcm mana gamaknya kalau dorang yg jadi SRC? kalau  berani ambil calon time PRK nanti.


p/s: aku tak xetuju kalau orang cakap mahasiswa jgn sibuk hal2 politik

Wasatiyyah Dalam Gaya Hidup

Posted by Zuhdi Farhan On Friday, March 09, 2012 0 comments

Assalamualaikum.

today's Jumaah dear brothers and sisters. so sempena hari Jumaat yang mulia ni aku nak share sikit input yang aku dapat time pergi K-Fiqh hari tu. ni pasal paperwork wasatiyyah dalam gaya hidup.

Pakaian & Aksesori


nak bersolek, bermekap tu buleh. Islam tak larang pun. cuma kena la berpada-pada. tu yang dikatakan wasatiyyah. bersederhana. 1st sekali, niat dan tujuan tu bukan la utk bermegah @ menunjuk-nunjuk. ikut keperluan sudah la. contohnya kalau nak pergi kerja pakai la cara nak kerja. xkan pakai macam time lepak2 dalam rumah. lepas tu tidak mendatangkan kemudaratan. tak kisah la terhadap diri sendiri @ orang lain. jangan keterlaluan dlm berbelanja utk kelihatan cantik @ segak. contohnya beli minyak rambut @ perfume yg harga ratus2. membazir la tu. tak wasatiyyah. baik beli smartphone je. HAHAH

tapi jgn pulak kedekut sgt sampai nampak serabai, kotor, selekeh. ni yg aku rasa mcm nak sekeh kepala. hahah. ape lagi? haa, ikut la 'uruf. maksudnya adat @ kebiasaan setempat. pakai pelik2 kang orang tuduh gila ke, mereng, sewel pulak nanti. lepas tu marah. lepas tu tulis status FB. lepas tu tweet. HAHAH

Pengaturan Harta Kekayaan


1st sekali, make sure harta tu halal. berbelanja utk kegunaan diri sendiri tu dah memadai. kalau halal tapi membazir pun takde guna. membazir tu amalan syaitan. harta yg ada tu jgn dilaburkan pada tempat maksiat. contoh, si fulan ni konon nak ikut sunnah Rasulullah S.A.W la berniaga. tapi dia bukak kelab malam. kan dah galakkan maksiat. matlamat tak menghalalkan cara ok.

harta yg diperoleh tu pulak menyebabkan peningkatan kesyukuran kepada Allah azza wa jalla. kiranya makin bertambah harta kekayaan tu makin dekat diri kepada Allah dan agama-Nya. alang2 tu aku nak sentuh sikit la pasal zuhud. mcm ade kaitan je dgn paragraph ni. konsep zuhud ni meninggalkan apa2 hal keduniaan yg menjauhkan kita dgn akhirat. zuhdi tu pulak nama aku. HAHAH. ok back to our topic.

ramai orang salah anggap zuhud ni hidup miskin, papa kedana. baju koyak rabak. selekeh n kusut masai. padahal orang kaya pun buleh hidup secara zuhud. bill gates tu pun kalau dia Islam buleh hidup zuhud. refer balik konsep zuhud tu. aku bg contoh la senang. ade 2 hamba Allah yg kaya. si A & si B. dua2 nak ke masjid tapi matahri terpacak atas kepala. si A pergi masjid naik mercedes mata belalang dia. si B pulak sengaja jln kaki ke masjid even ade BMW 7series. so sape yg zuhud? si A. sbb si A ni guna nikmat yg Allah kurnia utk memudahkan dia beribadah. Islam suruh umat dia tunjuk apa yg kita ada sebagai cara bersyukur atas nikat yg Allah bagi.

aku pernah baca satu hadis Rasulullah tapi aku tak berapa ingat sgt. sikit2 je la. ada seorang sahabat yg buleh kata kaya la. tapi dia pergi masjid pakai jubah yg ade buruk. bila Rasulluah nampak, baginda tegur. sbb tindakan dia tu tak menunjukkan yg dia bersyukur dgn nikmat Allah kpd dia.

setakat tu dulu la. aku nak mandi, siap2 utk ke masjid pulak ni. satgi pulun update blog sampai Jumaat terlepas. HAHAH.

wassalam.